Recenze Volání netvora

Volání netvora se zprvu může jevit jako příběh pro mladší publikum. Ústřední postavou zde je třináctiletý Conor O’Malley, který se vyrovnává s bolestivou skutečností, že jeho matka je vážně nemocná. Tato nepříjemnost se odráží nejen ve škole, ale i v noční můře, o kterou jde celou dobu Monstru, v podobě tisu.

Povím ti tři příběhy. Tří příběhy z dávných časů, kdy jsem povstal. A až skončím své tři příběhy, povíš mi čtvrtý a ten bude pravda. Ne ledajaká pravda, bude to tvá pravda.říká Monstrum

Příběh je svižný. Lehce se čte. Není zbytečně dlouhý ani krátký. Zaměřuje se na problémy Conora, který se straní okolí ve třídě. Nevyhne se mu však šikana ze strany místního grázlíka jménem Harry a hlavní hrdina si to nechá líbit, poněvadž se k němu chová jinak než všichni ostatní. Tuší, že Conor cosi skrývá – nevyřčenou pravdu, které se hlavní hrdina bojí přiznat.

Je ale kniha určená pouze mladšímu publiku? Nemyslím si. Z příběhu si odnese každý něco. Ať už dítě či dospělí. Dílo má svou filozofickou podstatu, kterou zprostředkovává Monstrum skrze své tři příběhy. Ty většinou slouží k poučení, nesou myšlenku a stírají hranice mezi dobrem a zlem, co je správné nebo špatné a že první pohled dokáže být klamavý. Řeší tak lidskou podstatu. Nic není černobílé. Někdy pravda dokáže ranit, ale pokud ji přijmeme, dokážeme vše překonat.

Knížka Volání netvora, která je vyfocena na větvi stromu.

Podobné témata nevyhledávám. Samotným námětem je samozřejmě rakovina Conorovi matky. Čtenáři je jasné, kam příběh směřuje. Autor se to nesnaží skrýt. Proč by měl? Tohle není pohádka. Tohle je příběh o pravdě. Pravdě, která zraňuje a bolí. Zůstává v každém z nás a musí být překonána. Mnohdy jde o utrpení, ale podstatou je, že se musíme i nad sebebolestivější pravdu přenést a pokračovat dál.

Postava chodícího a mluvícího tisu do příběhu skvěle pasuje. Čtenář může pouze přemýšlet nad tím, zdali Monstrum opravdu v příběhu existuje či jde pouze o výplod chlapcovi mysli, která se zuby nehty brání. Jsou zde však důkazy, které nasvědčují o tom, že tis opravdu existuje (lístky a bobule na podlaze, stromek vyrůstající z podlahového prkna). Pravda však nakonec bude vyřčena, ačkoliv je do toho Conor Monstrem donucen.

Závěrem

Volání netvora je knížka, kterou by si měl přečíst každý, kdo má rád zajímavé příběhy. Upoutá pozornost a nenudí. Má své osobité kouzlo, ale ne každý musí mít náladu na smutné příběhy. Slabší povahy pak může konec přivést k pláči, protože je opravdu dojemný. Na Volání netvora se však nemůžeme dívat s přimhouřenýma očima, poněvadž jde o příběh s poselstvím, kde myšlenka má tu největší hodnotu, zatímco příběh je jen rozmazaným odrazem reality, která nemusí být zdaleka pokojná.

Svůj život nepíšeš slovy, ale činy. Co si myslíš, není důležité. Jediné, na čem záleží je to, co děláš.  – říká Monstrum

Mé hodnocení: 9/10

Poznámka: Citáty jsou z knihy, ale jelikož jsem ji četl v angličtině, jedná se o můj překlad, takže se může lišit od toho českého. Pokud byste chtěli začít s čtením v anglickém jazyce, tuto knihu jisto jistě doporučuji pro začínající čtenáře.

CO ČÍST DÁL NA BLOGU?

0 0 hlasuj
Article Rating