Recenze: Plamen v temnotě

Nakladatelství: Razorbill
Rok vydání: 2016
Počet stran: 456
Díl v sérii: 2.
Žánr: Young Adult, Fantasy
Věková skupina: 12 +

Obálka knihy vystihuje začátek i konec příběhu. Taktéž se na ní objevuje decentní náznak plamenů, které souvisí se samotným názvem, ale i dějem. Líbí se mi spojení barev, hlavně přechod černé do tmavomodré blednoucí do světlemodré až bílé barvy. Uvnitř knihy kromě mapy světa nalezneme i plán věznice Kauf.

Příběh pokračuje tam, kde Jiskra v popelu skončila. Laia a Elias utíkají z Šerosrázu po čtvrté zkoušce, aby si zachránili své holé životy před Císařem Markusem a Velitelkou. Posléze se vydávají na cestu do věznice Kauf, kde je uvězněn Laiy bratr Darin. V patách jim však vězí Helene, která složila přísahu císaři a musí pro něj dopadnout nejhledanějšího nepřítele říše – Eliase.

Sabaa Tahir to opět dokázala. Napsala svižný a poutavý příběh od začátku až do samotného konce. Nikde nejsou hluchá, natož vycpávková místa. Do vypravěčské pozice, kromě známé dvojice z prvního dílu, se přidává i Helena, která odhaluje plány samotného Císaře a Velitelky. Opět se více soustředí na děj a pocity postav než na popis fiktivního světa.

Taťka kdysi říkával, že pokud stojíte při někom v jeho temných chvílích, vytvoří se pouto. Jistý závazek, který je více méně dar.

Autorka nás vede na sever, hlouběji do říše Impéria. Hlavní hrdinové bojují doslova a do písmene o holí život, a to platí i pro Helene. Postavy jsou nuceny pokračovat přes nevůli osudu, obklopení nepřáteli ze všech stran. Elias potácející se na hraně života a smrti. Helena naopak bojuje o zachování svého rodu. Laia jako vždy o život svého bratra, o němž se začínají šířit zvěsti.

„Nyní jsi Krkavec, dcero. Proto musí být císař vždy první – nad tvými touhami, přátelstvím a tím, co chceš. Dokonce vyš než tvá sestra a tvůj rod. Jsme rod Aquilla, dcerko. Věrní až do konce. Řekni to.“

Plamen v temnotách rozhodně dokáže překvapit. Během čtení narazíte na mnoho zajímavých zápletek a zvratů. Na scéně se objevují nové postavy. Mezi nejzajímavější patří Lapačka duší (Soul Catcher) a Harper, který donáší na Helenu Velitelce. Na druhou stranu se moc neseznámíme s Darinem. Více se dozvíme o tajemném Temnonošovi (Nightbringer) a jeho plánech. Mimo jiné Velitelka začne vyvražďovat národ Učenců a pod pokličkou skrývá další záludná tajemství a kuje pikle.

Přesně vím, co by Velitelka Ferisovi řekla. Slitování je slabost. Nabídni ji svému nepřiteli a určitě skončíš nabodnutý na svém vlastním meči.

Postavy jsou opět stejné a už se tolik nevyvíjí. Jestliže Vás zaujmuly již v předchozím díle, určitě si s nimi užijete i pokračování. Pohled Heleny není na škodu a rozhodně má co nabídnout. Nejvíce mě však štval milostný trojúhelník Laia, Elias a Keenan, což trošku příběh místy táhlo dolů. Iritovalo mě číst, jak jeden po druhém touží. Kdybych mohl, nejspíš bych dal Laiae pár facek. Naštěstí však spisovatelka z této situace ke konci knížky vybruslila na jedničku – pokud se ho nebude snažit lepit v pokračování dohromady.

Co bych dodal na závěr? Určitě se těším na pokračování, které ponese název A Reaper at the Gates a v originále vyjde 28. srpna příštího roku. Pokud Vás okouzlil první díl, druhý je jistojistě stejně kvalitní a jedná se o zatím jednu z nejlepších young adult knižních sérií, co jsem četl. Také si myslím, že tato série je i pro odrostlejší čtenáře, pokud se dokáží odprosit od klasických prvků žánru pro mladistvé.

Mé hodnocení: 9/10

Poznámka:

Plamen v temnotách u nás výjdou v českém jazyce již 14. září, a to v nakladatelství Host. Citované části jsou mým překladem a mohou se od českého vydání lišit.