Recenze: Shannarův meč

Nakladatelství: Knihy Omega
Rok vydání: 2016
Počet stran: 548
Díl v sérii: 1.
Žánr: Epická fantasy
Věková skupina: 13+

Shea Ohmsford žije v obyčejné vesničce jménem Stinné údolí a potíže celého světa ho nechávají chladným. Náhle se však ve vesnici objeví starý dějepisec a cestovatel Allanon, který přináší ponuré zvěsti a varování před spiknutím. Údajně mrtvý Pán černokněžníků se chystá ovládnout svět a jedinou zbraní, která ho může zastavit, je kouzelný Shannarův meč. Jeho moc však dokáže odemknout pouze Shannarův pokrevní dědic, a tím je právě Shea Ohmsford. Mladík, na jehož bedrech náhle spočívá osud celého světa, musí ze své vesničky uprchnout, ale okřídlený dravec, sluha Pána zla,ho pronásleduje…

Recenze knihy Shannarův meč

Nerad to říkám, ale kniha Shannárův meč má nejhorší ilustraci na obálce, se kterou jsem se doposud setkal. Osobně mě výjev meče s červenými blesky, či co to vlastně je, odrazuje. Raději bych na obálce viděl hlavní hrdiny. Na druhou stranu vazba je úžasná. Paperbacky moc nemusím, ale tenhle něco vydrží. Povrch je hrubý a nezachytává otisky. Kniha má vůli, takže se ráda zavírá. Stránky naopak nechytají prach a jiné nečistoty.

Příběh začíná vcelku nevinně. Mladý Flick Ohmsford narazí cestou domů na podivného cizince. Netuší však, že tohle osudové setkání změní život nejen jemu, ale i jeho nevlastnímu bratrovi Sheanovi, který se dozví, že je dědicem prastarého rodu Shannara. Nebezpečí se probouzí a Pán černokněžník neustane ve svém snažení dobýt čtyřzemí. V cestě mu však stojí Shannarův meč, který může použít pouze pokrevní potomek Jarla Shannary. Flick a Shean se vydávají na nebezpečnou cestu, do které zavedou i dalšího kamaráda.

Terry Brooks je mistrem popisu. Ten v knize značně převládá, takže čtenář se může těšit na dlouhé odstavce líčení postav, okolí a situace. Značně tím trpí plynulost celého vyprávění, poněvadž číst tři a více stran o tom, co a kde hlavní postavy dělají, se může nejednou omrzet. V tomto případě bych řekl, že méně je lépe.

Postavy jsou taktéž otázkou sami o sobě. Na jednu stranu jsou hrozně jednoduché a dosti si podobné. Flick, který se snaží používat chladnou logiku. Shean, který věří svým instinktům. Allanon, tajemní druid, který neříká celou pravdu. Princ Menion, nejlepší lukostřelec a kamarád Sheana. Balinor, udatný bojovník. A spousta podobných si postav, které doplňují družinu.

„To je ten nejúžasnější příběh, který jsem kdy slyšel“ vydchl nakonec Pannanom „Zní tak neskutečně. Nikomu bych takový příběh nevěřil, tobě ale věřím, Sheai.“

Příběh se odehrává ve světě čtyřzemí – v knize mimochodem chybí mapa. Jedná se o náš svět, v němž se po Velké válce objevila magie a nové rasy. Najdeme tu krom lidí elfy, trpaslíky, gnómy, trolly a další fantasy bytosti. Jedná se o dobrodružnou výpravu, v niž budou hrdinové čelit nejednomu nebezpečí. Tajemným dravcům na obloze, neviditelnému monstru v bažinách a dalším stvůrám. Na pozadí toho všeho je tajemný stín Pána černokněžníka.

Shannarův meč je klasická epická fantasy. Příběh není bůhvíjak komplikovaný. Sečtělejší čtenář pozná, jak se celkové vyprávění bude odvíjet a konec tudíž nepřekvapí. Četba je to spíš pro dospívající publikum, zejména chlapce. V knize střídá jedno nebezpečí druhé, neboť se hlavní hrdinové chtě nechtě rozejdou. Dějové linky se tak roztříští a konec přijde později, než by mohl přijít.

Co bych vytkl je samotné zlo. O něm se v knize pouze mluví. Nikde není cítit, že se chystá válka, a pak to přijde. Nikdo v podstatě nic neví a vše se rozpohybuje až na samotném konci. Pán černokněžník vyčkává dost dlouho. Objevuje se pouze v jedné kapitole na samotném konci, kde je poražen a nějak zvlášť se nepředvede. Pouze křičí: „POLOŽ TEN MEČ.“.

Na druhou stranu kniha může sloužit jako takový doplňkový materiál k seriálu The Shannara Chronicle (Letopisy rodu Shannara), se kterým toho nemá moc společného. Dozvíte se tak něco o historii a artefaktech – Shannarově meči a Elfínech. I přes mírné zklamání mě Shannárův meč bavil. Pokud hledáte přímočarý příběh, kde je boj dobra proti zlu, směle račte.

Mé hodnocení: 7/10