Recenze: Mořeplavec

Nakladatelství: Knihy Omega
Rok vydání: 2017
Počet stran: 1141
Díl v sérii: 3.
Žánr: Historický román, fantasy
Věková skupina: 15+

K vášnivému setkání Claire s Randallem došlo již dávno. Před dvaceti lety cestovala Claire zpět v čase do 18. století a do náruče galantního Skota jménem Jamie Fraser. Pak se vrátila do svého století, aby porodila jeho dítě. Věřila, že v tragické bitvě u Cullodenu zahynul. Přesto na něj nikdy nezapomněla… a její tělo po něm ve snech stále touží. Pak Claire zjistí, že Jamie přežil. Vrací se k němu spolu s jejich dcerou a je odhodlaná zůstat s ním v jeho době. Claire si musí zvolit svůj osud a najít odvahu čelit vášni a bolesti, které jí čekají. A také životu nebezpečným intrikám rozpoutaným v rozděleném Skotsku. Čeká ji nebezpečná cesta do neznáma, která navždy zpečetí, nebo definitvně zničí jejich lásku.

Recenze Mořeplavec

Knižní obálka se nese v seriálovém duchu. Hřbetu a zadní straně dominuje tmavší modrá, a tak trochu vybočuje ze schématu předchozích dvou dílů, které se nesly v červené a vínově červené, čehož jsem se trochu obával, ale nevypadá to vůbec zle. Samozřejmě nechybí záložka, kterou vždy ocením, avšak jedná se o pořádnou baculku, kterou v cestovní verzi neseženete.

Claire po návratu do své současnosti prožívá dvacet let života po boku svého prvního manžela Franka. Společně vychovávají dceru Briannu, kterou má z druhého manželství. Na druhou stranu ji pronásleduje stín minulosti a Jamie, o kterém si údajně myslí, že zemřel v bitvě u Cullodenu. Vše se změní, když hlavní hrdinka zjistí, že její milovaný žije a vydává se skrz kameny a samotný čas, aby se k němu vrátila. Změnilo se však něco za těch dvacet let odloučení?

„Copak jste si myslel, že jsem po třech letech, co jsem byla pryč, jen tak vkráčela do jeho pracovny a prostě se zeptala: ,Jé, ahoj, miláčku, tak co bys sis dal k večeři?‘“

Diana Gabaldon umí psát, o tom není pochyb. Na druhou stranu se zde zprvu hodně střídá styl vyprávění. Autorka líčící části příběhu očima Claire, a to v první osobě. Naopak u ostatních postav volí er-formu. Citelně je to znát v první třetině knihy, v nímž mi to docela vadilo. Knize pak dominují jednoduché věty nebo kratší souvětí.

Musím uznat, že Mořeplavec pro mě byl lépe stravitelnější než Vážka v jantaru, která mi z větší části přišla plná vaty. V případě třetího pokračování tomu tak není. Už od samotného začátku knihy, pluje dějová linka vstříc svému cíli. Sice jsem měl místy pocit, že spisovatelka trochu natahuje některé pasáže, ale i tak to mělo svou celistvost. Ze všech dílů, které jsem doposud četl, musím uznat, že kniha měla nejzajímavější zakončení, takže jsem určitě zvědavý na pokračování – zase za rok.

Kromě Claire se dostane výrazný prostor i Jamiemu. Tomu je věnováno několik kapitol, které dokreslují jeho dvacet let odloučení. V podstatě nedochází k žádným změnám a postavy se chovají stejně, a pokud je máte rádi, tak ani tentokrát Vás svým laškováním a mnohdy vtipnými rozhovory budou bavit. Společně se posléze pustí do dalšího dobrodružství plného nástrah a nebezpečí. V pozadí se vyskytují nové postavy, které nejsou charakterově tolik výrazné.

„Jakpak ti chutná ten palec, drahoušku? Víte“ informoval mě, zatímco se narovnával, „říká se, že by se dětem nemělo dovolit cucat si palce. Mívají pak křivé zuby a potřebují rovnátka.“

Pokud bych měl Mořeplavce charakterizovat několika slovy, jedná se o rodinou záležitost, v nichž jde o vztahy. První část je o matce a dceři, zatímco druhá o poutu Jamieho, posléze i Claire k rodině z Lallybrochu. V podstatě o chybách, jejich následcích a napravování, které jsou dílčí součástí celého příběhu. Historická část pak šla víceméně stranou.

Jestli že Vás knižní nebo seriálová podoba této série baví, určitě v ní budete pokračovat. Má stále co nabídnout. Jen si nejsem jist, zdali se časem vztah Claire a Jamieho čtenářům neomrzí a zda by nebylo lepé, kdyby autorka věnovala prostor jiným postavám. A pokud jste žena, tak si přidejte jeden bod navíc.

Mé hodnocení: 9/10

Za recenzní výtisk bych chtěl poděkovat nakladatelství Knihy Omega.

Pokud vás dobrodružství Willa a Amberli zaujalo, knihu lze zakoupit v mém oblíbeném knihkupectví.