Být influencer je cool. Jste jím i vy a proč jím být nechci?

2
Share

Starší generace může slovo influencer vnímat jako něco, co po prvním přečtení připomíná spíše název kapek na chřipku. Pro nejmladší jedince naopak cestu, kterou by se chtěli ubírat. Kdo by totiž nechtěl být známou osobouovlivňovat, měnit a tvořit názory druhých? O tom všem je ve zkratce anglické slovo influencing.

Kdo může být influencer?

Kdo že to vlastně může být influencer? Pokud to trochu přitáhneme za vlasy, jste jím vy i já. Zpravidla tak vnímáme osoby, které sledují stovky tisíc lidí dychtících po jakémkoliv obsahu vyprodukovaném konkrétním jedincem v online prostředí. Ale opravdu potřebujeme sta tisíce legitimních stalkerů, na kterých se dá vydělávat, abychom byli TÍMnázorotvůrcem“?

Pravda je někde uprostřed, ale možná i na začátku

Člověk nemusí být PewDiePie, aby se cítil jako influencer. Na česko-slovenské poměry nepotřebujete být GoGoManTV (ani jednoho z nich nesleduji). Dneska se dá každý někam zařadit, do nějaké škatulky. Je jedno, jestli brázdíte rybníček na YouTube, Instagramu, blogosféře nebo dnes populárním TikToku. Šanci se stát názorotvůrcem má každý, a to i možnost na tom profitovat – stačí být šikovný a prokázat obchodní um nebo ducha.

Momentálně může být influencer každý, kdo spadá do jedné z těchto kategorií:

  1. Mega influencer aneb taková ta celebrita, která má milión a více odběratelů.
  2. Macro influencer je osoba se sto tisíci a výš, pomalu se drápající k výšinám.
  3. Micro influencer není nedosažitelný a stačí vám tisíc následovníků.
  4. Nano influencer je takové dno, kam patří ten zbytek lidské populace.

Teď jste si potvrdili, že jste také názorotvůrce! Nutně to nemusí znamenat, že na někom hned vyděláváte. Stačí mít viditelný vliv na lidi – je jedno, jestli to jsou přátelé, rodina či kdokoliv z okolí – jste jím i vy. A už vůbec nezáleží na tom, jestli to děláte v online nebo offline prostředí.

Sláva ani peníze nejsou vše

Nevím jak vy, ale když se řekne influencer, cítím za tím slovem reklamu a peníze (samozřejmě i práci). Chápu, pro někoho je to práce snů, ale rozhodně není šitá na míru všem, obzvlášť lidem jako jsem já. Sice rád tvořím obsah, ale nechci ho vytvářet za každou cenu, aby každý týden něco bylo. Proč? Protože jakmile se z vás stane “veřejně známá osobnost”, tak vše, co děláte, není už pouze vaší věcí, a tak trochu se to stává povinností. Bude vás sledovat publikum, ze kterého se lusknutím prstu stane váš největší nepřítel.

Sociální sítě aneb dejte sbohem soukromí

Soukromí na internetu je věc preferencí. Pokud jste otevření všemu, klidně sdílejte každou maličkost svého života. Osobně si ale myslím, že jsou věci, které by měly zůstat pouze v úzkém okruhu přátel. Sociální sítě totiž nejsou jen o sdílení “wau” zážitků, ale každodenních a mnohdy i osobních momentů, třebaže si to ani zdaleka neuvědomujeme.

Být influencer znamená vzdát se svého života ve prospěch druhých. Být autentický a nehrát si na něco, čím ve skutečnosti nejste – pokud to tedy vyloženě není záměr. Nespolupracovat s firmami jen proto, abyste se uživili – jako teď populární Adolfeen (ale kdo by nemiloval plyšového delfína?). Nesmíte se prostě zaprodat, ačkoliv tato cesta k tomu vede – alespoň ze začátku.

Všechno výše zmíněné je důležité hned z jednoho hlediska. Dokážete si položit otázku: Co se stane, až tohle všechno skončí? Nic není věčné – kromě příběhů a Karla Gotta. A pokud se jednou budete ucházet o zaměstnání, vaše online identita je vizitka, která může být problémovou. Proto je důležité vědět, co a jak tvoříte. Není totiž obsah jako obsah – tedy obsah a odpad.

Proč neusiluji o to být influencer?

Nebudu lhát. Možná mě to jednou napadlo – i víckrát – že bych mohl být influencer. Jakési vystřízlivění přišlo s tím, co by to všechno obnášelo a kam by můj život směřoval. Mám totiž rád své soukromí, lidi, s nimiž se můžu blíže a lépe poznat.

Rozhodl jsem se proto, že vše budu dělat tak, aby mě to bavilo, podle toho, jakou mám náladu a co a kde chci sdílet. Nemám potřebu vkládat svůj obsah všude, a to jen proto, aby ho vidělo co nejvíc lidí, proto ani výrazně nepoužívám FB skupiny, které slouží k propagaci článků.

Navíc jsem introvert a nerad se fotím. Z nějakého mně nepochopitelného důvodu mají lidé potřebu konzumovat selfie nebo obdobné fotky. Nevím, dávám přednost jinému obsahu, než je fotka influencera na kávě, dortíku či nějakém fotogenickém místečku, protože to působí tuctově.

Kdybych ale usiloval o to, abych byl influencer, nejspíš bych to dělal z důvodu, abych viděl, jak fungují metriky sociálních sítí, naučil se s nimi pracovat a dokázal je vyhodnocovat, třebaže už teď vím, že na počtu odběratelů opravdu nezáleží, důležité je totiž, kolik lidí s vámi interaguje. Je hezké mít milion odběrů, ale nikdy o vás celé publikum neprojeví zájem.

Co vy, chtěli jste být influencer nebo už jím jste? Popřípadě, kdo je váš oblíbený názorotvůrce?

0 0 vote
Article Rating
Related Posts
Subscribe
Upozornit na
guest

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

2 Komentáře
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sylva Šantorová
Sylva Šantorová
1 měsíc před

Podle mě není o co stát.Popularita a sláva nejsou trvalé hodnoty. Mě by odradila ztráta soukromí , závislost na publiku a odběratelích , kvůli kterým nebudu mít nikdy klid . Pořád něco vymýšlet , čím zaujmout a stejně není nikdy jisté , že se ke mě neobrátí zády..

Instagram

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x